top of page
Renovering af havdiget (D1) efter Alfrida stormen
Renovering/forbedring af havdiget (D1)

Som sikkert bekendt af de fleste, blev det store havdige (D1) under Onsevig Digelag beskadiget på et ret langt stykke under stormen i januar 2019 (Alfrida).

Så meget, at det af kyndige digespecialister (NIRAS) blev anbefalet,  at få diget renoveret – endnu bedre få det fremtidssikret i forhold til det regelsæt for diger, som blev introduceret i 2010.

Efter mange undersøgelser om behov, priser, digelagets økonomiske formåen, valg af entreprenør etc. er vi nu nået dertil, at arbejdet sættes i gang 18. maj. 2020

Vi vil gøre vort bedste for at sikre, at renoveringsarbejdet på D1 giver færrest mulig gener i området.

Samtidig håber vi, at alle vil tage godt imod projektet, som er til gavn for os alle i Onsevig.

Projektets omfang

På sigt skal hele D1 renoveres/forbedres, så konstruktionen er i overens-stemmelse med det nye regelsæt. Men dette er selv sagt en bekostelig affære, så planen er, at det skal udføres i flere tempi.

Del 1, som vi går i gang med nu, omfatter de ca. 100 meter, som tog mest  skade under stormen i januar 2019 – sådan nogenlunde ud for Onsevig Gamle Kro strækkende sig ud til begge sider.

De eksisterende sten fjernes, udhulingen i digesiden fyldes op med jord og grus, der lægges ny fiberdug, hvorefter de eksisterende sten lægges tilbage – samt der fyldes op med flere sten, så højden på stensætningen når op til 3 meter. Hvor den i dag er på 1,75 meter. Hældningen på digesiden bliver også korrigeret. Sluttelig vil der blive sået særligt beskyttelsesgræs øverst på digesiden ud mod vandet. Efter anbefaling fra NIRAS og vores entreprenør er det vigtigt, at græsset får mulighed for at fæstne sig, ellers eroderer det væk.

Tidsplan

Vi forventer, at arbejdet går i gang mandag d. 18. maj – og vil være afsluttet omkring 1. juli. Der er opmærk-somhed på datoerne for hhv. H-båds sejladsen primo juli samt DM i Fladfisk i september.

Skulle økonomien tillade det, vil der være mulighed for at udvide projektet til f.eks. 120 meter, men pt. kan vi ikke meddele nærmere herom, da vi mangler svar fra de fonde, hvor vi har søgt om økonomisk tilskud.

 

Logistik

Havnen har velvilligt givet os tilladelse til at benytte pladsen foran Erik Johansens hus som basis for mandskabsvogne, maskiner og oplagring af grus, sten og andet materiel. Pladsen bliver selvfølgelig reetableret, når projektet er færdiggjort.

Opkørsel til diget vil foregå fra denne plads og op ad den vestlige ende af diget, dvs. der kan forventes kørsel på tværs af Byskovvej (ved Museet), specielt med de dumpere, der skal transportere grus og sten op på diget. Nedkørsel vil ske i den østlige ende af diget, ad grusvejen for foden af D2, og via Byskovvej retur til pladsen. Alt i alt betyder det, at ekstra trafik af store køretøjer ikke kan undgås i perioden, da der bl.a. også skal køres materialer ind til pladsen.

 

Sikkerhed

Da der er tale om en ”farlig arbejdsplads” vil der blive sørget for den nødvendige afskærmning (trådhegn, der evt. vil være låst om aftenen og natten) samt skiltning på området – evt. også skiltning ved indkørslen til Onsevig, samt et skilt på Byskovvej i god afstand, inden man når ned til havneområdet.

Det vil ikke være muligt at færdes på D1 under renoveringsarbejdet, og der vil blive sat ”Adgang forbudt” skilte op på relevante steder. Denne afskærmning vil desværre strække sig ud over projektets afslutning, da vi ønsker at beskytte det nysåede beskyttelsesgræs mest muligt.

Det må forventes, at der i byggeperioden vil blive nedsat farthastighed i hele Onsevig.

 

Planlægning

Detailler omkring tidsplan og logistik er resultatet af et samarbejde mellem Onsevig Digelag og entreprenøren. Lolland Kommune v/Park & Vej indgår i arbejdet med sikkerhed.

Der har været afholdt møde med deltagelse af alle 3 parter (Onsevig Digelag, entreprenøren og Lolland Kommune) – med behørig hensyntagen til afstands krav.

Kontakt os endelig på digelagets mailadresse onsevigdige@gmail.com, hvis I har spørgsmål, som vi ikke har adresseret.

bottom of page